Att prata genom (någon annans) musik

Detta inlägget handlar om musik. Många av mina inlägg handlar om musik, eller behandlar musik på något sätt.

Igår var jag på konsert, Red Oak på Kick-Start. Grabbarna Gustav, Lennon, Wille och Johan i bandet. Grabbarna Red Oak. Det var riktigt bra. För att vara ett så pass nystartat band var det riktigt bra. För att bara ha varit i sin repa ett par månader var det riktigt bra.

Och det gick upp för mig vad Gustav har pysslat med på nätterna. Både kreativt och vad han har sett i sitt huvud, hört i sitt huvud, röster, minnen som spelats på repeat... Inget jag tänkt på förut. Är det inte lustigt hur man kan se sina vänner i vardagen och inte alls tänka på vad som finns där innanför? Är det inte lustigt att man inte alls kan se genom människor så mycket som man önskar? Är det inte lustigt hur uppenbart allt kan bli med lite musik, eller text, eller en blick? Är det inte lustigt hur man gömmer sina känslor och råkar blotta dem med en mening?

"Jag mår bra" är ibland en av världens största lögner.

Nu när jag ändå är där tänker jag länka till Red Oaks myspace.
http://www.myspace.com/theredoakband

Vidare vill jag nu prata om mina egna känslor genom någon annans musik.
Egentligen gör jag det nästan hela tiden. Egentligen borde jag kanske göra min egen musik, men hur lätt är det när man inte är särskilt musikalisk?

Det är mörka tider idag. Stora maktmän försöker nu tvätta sina smutsiga fingrar efter att ha blivit tagna med fingrarna i kakburken. De försöker nu skjuta vittnen till stora skandaler och kallar dem för terrorister. Men den som sa det han var det.

Hur som helst...
Idag började en låt växa på mig.

Den har grott ett tag. Jag har lyssnat på den sena nätter när internet är dött, när alla har gått och lagt sig, när kvarteret har släckt.
Right Where It Belongs hanterar tanken om att vi lever i en illusion, där allt bara är en gemensam (mar)dröm, där saker och ting inte är vad vi ser. En värld där det finns många perspektiv på livet. Frågor om livet. Frågor som "If you look at your reflection, is it all you want it to be?". Textrader som "See the animal in its cage that you built. Are you sure what side you're on?"

Det har spekulerats i det förr, huruvida vårt liv här på jorden bara är en illusion. Inget nytt. Tillåt mig vara lite mesig och påpeka att man borde se livet ur alla möjliga perspektiv, ur andras (och andra varelsers) perspektiv i allmänhet, ur sitt eget i synnerhet. Kom dock ihåg... Bara för att man har en viss livsuppfattning behöver det inte betyda att den är rätt eller fel, allt ligger i betraktarens öga när det kommer kring och ingen ska bestämma hur du ska leva ditt eget.

Så, är vi fria? Är vi det vi vill vara? Vill vi vara fria eller vill vi låtas leda som en blind leds av en ledarhund? Vill vi leda oss själva genom livet eller vill vi leda livet hos någon annan?

Kom dock ihåg...
"Jag mår bra" är ibland en av världens största lögner.
Innerst inne finns det något som irriterar oss. Om det är orättvisa eller någon person i ens tillvaro är upp till var man.

0 kommentarer: