Om Valhall fortfarande hade existerat

Ibland tänker jag på saker som jag inte vet. Vikingatiden till exempel. Ibland tänker jag på saker jag inte vet om mitt land, om Sverige. Hur Sverige blev kristet, vad Gustav Vasa gjorde och vilka vikingarna verkligen var. Kalla det patriotism, jag kallar det bara rent intresse. Måste erkänna att intresset väckts mycket med hjälp av en specifik låt. The Battle Of Evermore av Led Zeppelin. Lyssna på den på youtube, så kanske ni förstår varför detta intresse väckts.

Jag tänker mycket på vikingar nu. Var de som vi? Hur pratade de? Vad gjorde de? Vilka myter finns? Jag är sugen på efterforskning. Det finns så mycket jag inte vet och ibland är jag sugen på att få veta. Jag vill verkligen veta, deras historier finns inristat i vår jord.

Nyligen, bara någon dag sedan, blev druiderna i England religionsförklarade. De är sedda som en religiös grupp. Många anhängare också, tydligen. Vad vet jag, de kanske bara är intresserade av något som kallas kulturarv? Har inte det ordet fått en negativ klang på sistone, förresten?


Jag vill läsa den Poetiska Eddan, jag vill nästan lära mig runskrift. Varför inte? Varför sitter jag här framför datorn och oroar mig om vem som läser vad när jag kan läsa om runor, om resor till fjärran länder, i jakt på nya marker att så sina frön i?

Om Valhall fortfarande hade existerat hade jag aldrig fått komma in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nä du hade inte kommit in i Valhall för du blir dödad av fulla pirater and Odin doesnt digg that.

Per sa...

Som sagt, hade inte kommit in i Valhall.