Några saker att uppskatta

Bara några saker jag tycker om. Jag menar, varför inte? Det är väl trevligt att påminna sig själv om vad som gör en glad.

När man är sådär trött att ögonen svider, och man känner att om man låter ögonlocken glida ner i någon minut så kommer man att somna. Det gör mig glad, på något underligt sätt. Speciellt om det är på morgonen och man är i skolan. Då kan man sitta där och bara må bra, bara sitta och mysa i sina varma kläder.

Om hela familjen ligger och sover brukar jag klättra upp till mitt smultronställe, mitt alldeles egna. Men man måste smyga dit, för annars blir måsarna alldeles sjövilda och börjar skrika på en. Ibland dyker de efter en också. Så man måste vara tyst som en liten mus om man ska få chansen att njuta däruppe. Och när jag är där, då fascineras jag alltid av allt jag ser därifrån. Månen, stjärnorna, människorna som inte kan se mig nere ifrån marken, bilarna som hoppar till på fartguppen i korsningen, utsikten över Malmös hustak och ensamheten. När jag klättrar ner brukar min hund välkomna mig. Jag tror han brukar vara orolig när jag klättrar upp där, så han blir så glad att jag kommer ner till honom igen. Eller så vill han kanske också upp dit och titta. Men hundar kan inte klättra.

Frasiga pannkakor. Jag kan inte äta pannkakor om de är slibbiga. Allt frasigt är gott. Chips, våfflor, wienerbröd, baguetter, ciabatta. Nomnom.

Mina vänner. Men är inte det lite väl uppenbart att berätta? Jag tror inte det. Ni är många, bara så ni vet. Ni gör mig glad, alltid på bra humör.

När man lyckas spela något bra på munspelet brukar jag må riktigt bra. Synd att alla andra verkar tycka tvärt om.

Att göra någon annan glad, att höra någon skratta, att veta att någon har skrattat. Det är bland det bästa jag vet.

När man skrattar åt sina egna skämt, det gillar jag.

Sovmornar. Behöver jag säga något mer?

Presenter, gåvor eller om någon är generös mot mig. Mest för att jag aldrig blivit bortskämd på något sätt som barn, har alltid fått dela saker med mina syskon. Så alla sorters presenter älskar jag. Julklappar, födelsedagspresenter, om någon bjuder mig på en öl ute eller en läsk på Bian. Även om det inte syns särskilt mycket så finns glädjen alltid där. Och tacket. Förlåt mig om jag inte tackar nog. Jag borde bli bättre på att tacka.

Reggae. Har hittat tillbaka till den ikväll. Bob Marley har gjort mig sällskap ikväll. Och vad är bättre att somna till om inte reggae? Vad är bättre att chilla med om inte reggae? Just det. Inget annat.

Besök tycker jag om. Speciellt om man känner sig lite ensam är det trevligt om någon knackar på dörren och kommer in. Det händer inte så ofta, men när det väl händer blir jag lycksalig. Jag älskar besök. Och jag älskar att besöka också, speciellt om de bjuder på något gott - kaka och te t.ex. Givetvis bjuder jag också på något, om det inte är ett oanmält besök. Då kanske jag inte hunnit handla något.

Allt detta tycker jag om.
Och så tycker jag om att vara nyfiken.
Vad tycker ni om?

0 kommentarer: