Fem magiska låtar

Det finns låtar som har någon slags mystik över sig, nästan som att de är legender. Det är legendariska låtar, men med magi i sig. Den där magin som är så svår att sätta ord på. Man kan bara lyssna för att förstå.

Magisk låt #1
Nick Drake - Made To Love Magic


Vi börjar med denna som inledning, tycker jag. En ganska typisk Nick Drake-låt, där han sjunger om små vardagsmagier som andra verkar gå förbi, att de har tappat kärleken till magin.
Förutom det bokstavliga känns det som att en slags sagofigur, typ som geten i Herkules, skulle kunna vara utklädd och gå på stan. Eller kanske nån ängel som chillar uppe på sitt moln och tittar ner på oss, att ingen förutom Nick Drake ser den.

Magisk låt #2
Pink Floyd - Comfortably Numb


Egentligen lyssnar jag inte alls på Pink Floyd, men jag kom bara att tänka på denna låten. Någon sa en gång till mig att detta var dennes favoritlåt, den bästa av dem alla. Okej, ja, den är jävligt bra. Så den fick vara med, bara därför. Och så ligger det ju något magiskt i just Comfortably Numb. Den låter lite som en dröm, som att det kommer direkt ur någons sömn, att någon bara öppnar munnen och ut kommer allt detta.
Borde kanske lyssna in mig på Pink Floyd, men orkar man det när de inte finns på Spotify?

Magisk låt #3
Tom Waits - Clap Hands


Välkommen till underjorden. Välkommen till Hades. Välkommen till platsen där skeletten spelar på trummor med sina egna benknotor. Välkommen till en slags mörk magi, där Tom Waits är själva Hades. Välkommen till platsen där miljonärerna får skyffla kol.
Allt. I. Denna. Låten. Är. Magiskt.
Mest påminner den om Gustav strax innan vi ska ut på fylleäventyr. Hur han går ut och in ur sin garderob och dansar, provar halsband och sjunger i takt, klappar till musiken. Ja, jag dedikerar den till Gustav. Lite som tack för att han fick mig att lyssna på Tom Waits.

Magisk låt #4
Led Zeppelin - The Battle of Evermore


Led Zeppelin kan tacka Robert Plant för de mystiska bitarna. Jag har fått för mig att han blev väldigt intresserad av den Brittiska folkloren - myterna och legenderna - och dessutom nämns karaktärer från Sagan Om Ringen i Ramble On. Sug på den.
Äh, bara lyssna på låten istället.

Magisk låt #5
Katie Melua - The Flood


Och vad som är magiskt med denna? Alltså, det känns som att hon har fattat, att det är lugnt när flodvågen kommer. Det blir en slags befrielse. En befrielse besvärjelse. Plus att den är olik hennes andra låtar.
The Flood har fastnat på mitt huvud. Har säkert lyssnat på den hundra gånger under denna veckan.
På något sätt känns den väldigt... Stenåldrig. Jag har inte tänkt på det innan, men det är någonting med rytmen. Det gör mycket. Rytmen är den första musiken vi hör, när våra öron börjar funka. Tänk på det.

Och ja, här följer några bubblare som borde fått vara med, men som vore lite för kliché att lista...

Heart - Sylvan Song & Dream of the Archer

För att den påminner väldigt mycket om The Battle of Evermore.

Celtic Woman (?) - Dulaman

För att den är för uppenbart magisk.

Led Zeppelin - Stairway to Heaven

För att det är Stairway to Heaven.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Waits' I hope I don't fall in love with you. Min magilåt av honom. Martha också. Men jag är bara en simpel romantisk sucker.
Och även om du inte gillar Beatles, Blackbird.