Välkommen tillbaka, Malmö

Gud, var ska jag börja? Att den förmodade "nye lasermannen" (som jag för övrigt har ändrat uppfattning om) är gripen eller att Malmö FF idag tog hem SM-guldet i samband med dess 100årsjubileum?

Okej, vi börjar med gripandet och mina tankar kring det. Jag kan börja med att säga att jag antagligen hade fel. Jag tänkte på högvarv om den där "nye lasermannen" efter mitt inlägg om det. Jag antar att polisen aldrig är så värdelösa som man tänker sig att de är. De gör sitt jobb och de gör det jävligt bra, annars hade de knappast varit poliser. De har verkligen haft fokus på skjutningarna i Malmö. De har gjort ett enastående arbete, antagligen med stor hjälp av Malmös befolkning. Man kanske borde sluta ifrågasätta deras arbete så mycket och bara fatta att de gör ett bra jobb. Finns många exempel, ett av dem gisslandramat där en tvååring togs som gisslan. Verkar som att polisen lyckats få bukt på kaoset här i Malmö.

Hursomhelst, de verkar ha fått tag på rätt kille nu. Jag hoppas att allt efterarbete går som det ska också, så att det inte ligger och pyr som en glöd i stan.

Som om inte det där gripandet var nog... Idag tog Malmö FF hem SM-guldet för 16:e (?) gången i historien. I samband med fotbollsklubbens 100årsjubileumet dessutom. Snacka om glädje. Och jag som inte ens är särskilt fotbollsintresserad kunde inte låta bli att bänka mig framför TV:n med min bror och hans flickvän. Det var väldigt ceremoniellt, satt med MFF-pin på tröjan, allt var i ordning och reda. Vi skulle bara tänka positiva tankar, och hur svårt var det egentligen? I 17:e minuten bombar MFF in ett noll och lite senare ett andra mål.

Måste ju också notera att Malmös damlag tog guld också, men för säkert några månader sedan. Utklassade alla andra lag, totalt. Dubbelt guld, alltså!

Vi vann, Malmö vann. Vi har vunnit över mörkret, över ondskan och oron. Malmö har vunnit och nu kommer vi att gå ut med våra guldleenden och fatta att nu...

Att nu är Malmö precis så som Malmö ska vara.
Malmö är sig själv igen!

2 kommentarer:

Frida Vermillian sa...

shit groddan. du har ju blivit helylle. bäst jag öppnar min blogg igen för att jämna ut.

Per sa...

Min högsta önskan här i livet är att bli Svenne.