Skrivande om mitt eget skrivande

God morgon.

Jag vaknade nyss, ganska exakt för 30 minuter sedan och det var väl spenderad tid, i sängen alltså. Hade jag inte stängt av larmet och somnat om ett par gånger hade jag varit alldeles mosig i huvudet just nu. Sån är jag. Sömnig. Lat, må tyckas. Ibland behöver man sina batterier ordentligt laddade.

Jag brukar säga att den mesta av min inspiration kommer just därifrån - sängen. Om man nu kan kalla det för inspiration. Jag är väl inte ensam om att skriva att jag har "brist på inspiration". Inspirationen ligger i mig hela tiden, ibland aningen passivt. Ibland låter jag den inte väckas. Faktum är att jag tänker för lite. Jag tänker för lite på skrivandet, tänker för lite om karaktärerna och tänker för lite om hur jag skriver. Tänker för lite om meningsbyggnad, tänker för lite på ord och tänker för lite på hur de kan Jag tänker inte tillräckligt mycket. Men det är OKEJ. Jag trivs med mitt skrivande och jag försöker göra nytt så gott jag kan. Vräker ur mig korta texter, failar på längre.

Måste nog säga att jag tänker mer när jag skriver de korta än när jag skriver längre texter.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om mitt skrivande. Jag vet att det är sjukt svårt att skriva OM sitt eget skrivande. Och jag är inte särskilt systematisk och lägger ut rubriker och underrubriker och så vidare. Fan, jag hade aldrig klarat mig på universitetet.

Jag skriver oftast texter tillägnade mig själv. För det mesta måste jag säga att jag skriver till folk i min omgivning. Helst av allt skriver jag till ett uppdrag och kombinerar allt på samma gång. Jag gillar att få riktlinjer om mitt skrivande, att någon annan säger: "Skriv en sida om ett flygplan" så gör jag det utan några problem. Vissa tycker att det känns krystat men det blir mer fokuserat då. Jag vet vad jag borde koncentrera mig på.

Nu när jag tänker på det borde det gå att ge riktlinjer till sig själv, men det är något jag inte riktigt provat på ännu. Jag kanske borde säga till mig själv vad jag ska göra lite oftare. Ta egna initiativ kanske det heter.

Jag tar eget initiativ och avslutar texten här. Låter frågorna hänga i luften.

Fare thee well.

0 kommentarer: