Med converse på is

Idag sa jag God Jul till min klass, flyttade saker till Josef och drog till Malmö.

Vissa av er vet kanske hur man åker till Svalöv från Malmö. Ni vet, tåg till Teckomatorp och sedan buss till Svalöv. Och när jag skulle till Malmö fastnade jag i Teckomatorp. Och det är ingen rolig plats att fastna på.

I Teckomatorp finns två ställen att ta vägen på om man får oturen att fastna där.
1) Traktens Mat och
2) Pizzerian vid stationen.

Problemet är att Traktens Mat stänger klockan 14:00, så det är inte ens lönt att räkna med.

Jag orkade inte släpa in min packning till pizzerian så jag stod ute och frös istället. Jag frös som fan om fötterna för jag har nästan inga vinterskor. Eller... Det har jag visst, kom jag på. Ett par två år gamla, mörkbruna Everestkängor som jag trodde var storlek 43. Det visade sig att de var storlek 44 och kommer nu att använda dem.

När jag stod där i snön tänkte jag på varför det aldrig går rätt till för oss skåningar när första snön kommer. Jag har rest mycket och upplevt snöyra utanför Skåne. Där är det en helt annan femma.

I de lite mer... Norra delarna av Sverige saltar man inte. Man sandar, vilket är mycket smartare eftersom man får bättre grepp och man slipper förstörda skor och sönderrostade väskhjul. I de norra delarna av Sverige ser man till att skotta vägar, järnvägsrälsar och gångbanor ordentligt. Det gör man absolut inte i skåne.

Skånes infrastruktur borde bli bättre på att gå hand i hand med "snöoväder", läs ca 1 decimeter tjockt snötäcke med vindstilla luft.

Hursomhelst. Jag var inte särskilt bitter när jag stod där i kylan, faktiskt. Jag längtade mest hem, längtade att få slänga av mig alla ytterkläder och slå mig ner hos mamma och prata lite. Jag var glad att jag äntligen fått gå ut på lov och slippa Svalöv i tre veckor.

Jag brukar inte tycka det är särskilt givande med lov, men detta är mer än välkommet. Kanske för att jag ser fram emot att spendera mer än bara en helg med Sigrid. Kanske för att jag känner på mig att början på nästa år kommer att bli underbart. Kanske för att början på detta lovet firas med en helkväll hos Elias och Lina.

Jag röstar på att få träffa Sigrid en massor.
Vill du mysa i snön med mig?

0 kommentarer: