Musikvideor jag gillar

Jag fick ett infall. Jag fick för mig att jag skulle visa fem-sex stycken musikvideor jag gillar. Jag vet inte vilka än, de får komma som de kommer.

Givetvis är det bra låtar också.

Let's get retarded, som Black Eyed Peas egentligen sjunger.

1. Nine Inch Nails - Pinion
Vi öppnar med något kort. Något ni verkligen orkar titta på. Pinion är bara 1:15, det borde ni klara.
Och ja, ibland känner jag mig faktiskt som stackaren på slutet.


2. Fatboy Slim - Push The Tempo
Denna videon är bara sinnessjuk. Fatboy Slim har en hel del bra musikvideor, bland annat Weapons Of Choice med Christopher Walken, men jag tror ändå att denna tar priset. Allting ballar ur och jag älskar det!


3. Aphex Twin - Window Licker
Vi fortsätter på tema Sinnessjuk. Videon är tio minuter lång och säkert 4 minuter i början visar två "homies" som ska ragga upp gatflickor och blir rådissade. De svär, jättemycket. I början är det ganska kul men efter ett tag blir det bara bizarrt. Sedan kommer limousinen och då flippar det ur totalt.

Aphex Twin har bara sinnessjuka videos, oftast med Chris Cunningham som producent, regissör eller vad det än heter. För er som är intresserade rekommenderar jag Come To Daddy, Donkey Rhubarb och en annan låt jag glömt namnet på.


4. Jamiroquai - Virtual Insanity
Denna videon är bara riktigt jävla cool.
Jag blev inte klok när jag inte förstod hur de hade gjort denna videon. Jag var typ 10-12 år och förundrades varje gång. Golvet rörde sig! Någon berättade för mig, för ett par år sedan, att de hade hängt upp ett "rum" i en lyftkran och på så sätt rörde det rummet och gav illusionen av att golvet rörde sig.


5. Blur - Coffee & TV
Jag lyssnar inte så mycket på Blur, men jag är fullkomligt kär i denna videon. Hur gulligt är inte mjölkpaketet?
Det går inte att bädda in videon från youtube, så det får bli en liten länk istället.

6. The Verve - Bittersweet Symphony
Jag fullkomligt avgudar och avundas Richard Ashcrofts fuck you-inställning i denna videon. Ibland lyssnar jag på den på min mp3 när jag är ute, då brukar jag tänka att jag gör precis som i videon. Bittersweet Symphony väcker fuck you-inställningen i mig.


7. Red Hot Chili Peppers - Otherside
En av RHCP's mer seriösa videos. Jag tycker verkligen att de lyckas bra med det mörka dystra. Jag minns inte riktigt vad låten och videon handlar om, men jag har för mig att den handlar om deras förra gitarrist som gick bort, en liten tribute till honom liksom. Musikvideon höjdpunkt måste vara när Flea leker med elledningarna.


Nu blir det kanske inte mer. Får se om jag kommer på några fina bonusar lite senare ikväll.

Håll ögonen öppna.

0 kommentarer: