Topp tolv TV-spelsmusik

Holy shiatzu! Nu är det dags. Nu är det fan dags! Det är dags att kora de tolv bästa TV-spelslåtarna någonsin. Brace for awesomeness!

En liten besvikelse till er som nu förväntar er Super Mario, Megaman, Final Fantasy VII och andra välkända låtar. Sorry to say, detta är låtar som får mig upp i varv, får pälsen att resa sig, som passar perfekt till spelupplevelsen eller låtar jag nästan hört till leda.

Let's drop the Awesome-Bomb!

Plats #12
Beautiful Katamari (XB360) - Guru Guru Gravity

Japanska galenskaper när de är som bäst.
Jag lånade Beautiful Katamari för första gången på stadsbiblioteket för ungefär ett år sedan. Jag fastnade direkt och streckspelade hela spelet på en dag. Och herregud vilket roligt spel! Måste säga att jag har svårt för japanska spel nuförtiden, mest för att de använder tråkiga stereotyper och bara gör RPG-spel som ingen i västvärlden fattar. Men Beautiful Katamari, och resten av Katamari-serien, är verkligen något helt skruvat nytänkande. Du ska rulla ihop en massa saker på Jorden för att återskapa solsystemets planeter som blivit uppslukade av ett svart hål.

Men låten då? Den svänger! Väldigt J-pop, men det funkar till spelet!



Plats #11
Jet Set Radio (Dreamcast) - Rock It

Mitt tredje favoritspel till Dreamcast. Har varvat detta spelet minst tre gånger. Spelet går ut på att spraymåla väggar, bussar, tåg, människor, you name it. Och det gör man på rullskridskor! Fuck the system, liksom.

Rock It påminner väldigt mycket om fransk pop-rock. Har ingen vidare motivering mer än att det svänger och att den sätter sig ganska lätt på huvudet. Funkar den till ett fett party, tro?



Plats #10
F-Zero GX/AX (Gamecube/Arkad)- Advertise/Intro

Världens snabbaste racingspel med världens mest adrenalinframkallande musik? Check.
Need not say more.



Plats #9
Final Fantasy VIII (PSX) - Laguna Battle

Jag har faktiskt inte spelat särskilt mycket Final Fantasy, om jag ska vara ärlig. Klarade ut sjuan och halva åttan. Tian tröttnade jag på (läs plats #12) efter bara några timmar. Dels för att jag inte fattade ett skit av någonting, dels för att det knappast hade samma sci-fi-atmosfär som sjuan och åttan. Square-Enix gick åt fel håll, helt enkelt.

Hursomhelst. Laguna Battle har jag hört till leda, mest utanför spelet, faktiskt. And goddamn it's good!



Plats #8
Fallout 3 (XB360, PS3, PC)- Roy Brown - Mighty, Mighty Man

Spelets bästa låt. Bättre än Civilization, bättre än I Don't Want To Set The World On Fire och bättre än Butcher Pete.

Däremot är hela soundtracket till spelet fantastiskt. Det sätter verkligen pricken över i:et vad det gäller stämningen.



Plats #7
Final Fantasy: Crystal Chronicles (GC) - Prosperity And Tradition

Jag har inte alls spelat spelet, mest för att det är skitdumt att spela fyra spelare på det. Man måste äga tre stycken Gameboy Advance samt tre sladdar till Gamecuben (!). Nintendo vet verkligen hur man utnyttjar fanboys för att tjäna storkosingen. Borde kanske ge mig på det solo, men hur kul kan det vara, på en skala?

Älskar denna låten för att den har ett lite folkligt inslag samt att den är så mysig.



Plats #6
The Legend of Zelda: Wind Waker (GC) - The Great Sea

Ocarina of Time i all ära, men Wind Waker är i min åsikt det bästa och roligaste Zelda-spelet som skapats. Okej, att segla mellan femtio olika öar är väl kanske inte det roligaste, men det gör mig ingenting. Jag har tålamod. Och musiken är bra.

Låten sätter stämningen på havet perfekt och jag måste säga att även om Wind Waker är väldigt olikt de andra Zelda-spelen så finns det små hints av dem i musiken. Försök nu lista ut hur!



Plats #5
Super Castlevania IV (SNES) - Theme of Simon Belmont

Musiken från första banan, tror jag. Har faktiskt inte spelat detta spelet särskilt mycket heller, men låten är förbannat catchy. Min päls reser sig. Överallt.
Orgeln, blixtrarna... Ja, herrejävlar vilken låt.



Plats #4
Hired Guns (Amiga) - Character Select

Nu blir det Amiga för hela slanten. Varför? Mina bröder spelade in bl.a. denna och tre följande låtar på band. Vi satt och lyssnade på dem säkert en gång om dagen, på maxad volym. Fönsterna skallrade och föräldrarna stängde alla dörrar så de slapp höra. Får verkligen fina minnen av denna. Detta är min storebrors favoritlåt på Amiga, tror jag. Antingen denna eller Lazer Squad-introt, som förövrigt är riktigt fett också.



Plats #3
Last Ninja 2 (C64) - Central Park

Jag... Är... Mållös. Alla blip-bloppares våta dröm.



Plats #2
Space Crusade (Amiga) - Intro

Kaxigt, tungt, Bolt Guns, Science-Fiction. Jaja!
Eric, denna är till dig. Mest för att Spacemarines är dina favoriter.



Plats #1
Pinball Fantasies (Amiga) - Intro+Menue

Mina damer och herrar, den evige mästaren inom TV-spelsmusik. Jag ger er ett svenskproducerat mästerverk. Förresten är musikformatet till Amiga fruktansvärt jävla bra och långt före i sin tid.

Pinball Fantasies har ett stadigt grepp om mitt hjärta vad gäller både musik samt spel. Jag blir fortfarande glad när jag smäller in kasetten i Amigat hemma i Malmö, att få höra introlåten, att få spela banorna, att få flera miljoner i poäng... Allt med detta spelet är bra och det förvånar mig inte det minsta att det fortfarande håller sig.

Välkommen till Pinball Fantasies.

0 kommentarer: