Topp tolv: Youtubeklipp

Jaja jävlar! Mina damer och herrar, välkommen till ännu en Topp tolv. Idag handlar det om inget mindre än - just det - Youtubeklipp!

Herregud! Var ska vi börja? Youtube är nästan sämre än TV ibland. Måste säga att man varit med om en hel del WTF-moments, gapskratt och andra fina stunder genom åren. Det finns också ett par videoklipp som på ett eller annat sätt ändrat världen till både en bättre och en sämre plats att leva på.

Let the countdown begin!

Plats #12
Hip Hop-kidsen

Jag måste säga att detta var bland de första videoklippen jag såg på internet. Herregud, klippet måste vara minst fem år gammalt. Jag minns att jag såg det på exet.net/nu/minnsinteexaktadomänen. Exet var dåtidens rövhål på internet. Det var där klipp som dessa lades upp.

I klippet får vi se två kids som för det första är skitdåliga på att rappa. För det andra kan de inte rimma och för det tredje slås man bara av häpnad och en handflata i ansiktet.


"Vi gillar nassar, för de är rassar. Leker med liv, precis som vi. Yeah!"

Plats #11
Free Hugs Campaign

Jag tycker om detta klippet. Varför? För det visar hur enkelt det kan vara att göra folk glada. Videon är den mest sedda på Youtube. Det säger väl en hel del om varför man ibland kan rusa in i ett helt kramgäng på Gustav Adolfs Torg i Malmö en vårdag, eller hur?

Klippet är en inspiration till hela världens befolkning. Alla förstår sig på värdet i en kram, vill jag påstå.

Favoritkram i klippet är killen som hoppar från sin bräda.



Plats #10
Snabbfrågor med Sean Banan

En klassiker! Ingen har missat Sean Banans snabbfrågor. Next? Inte än. Måste bara motivera först. Jag tycker att Sean Banan är utmärkt på att driva med journalisten. Ja, han driver. Det märks så jävla väl, men han gör det med stil. Älskar hur han vänder hela sista frågan.


Han är en man som älskar mus.

Plats #9
Huvudlänken

Detta är Barnligans bidrag till Youtube. Den spelades in våren 2007, eller 2006, eller 2005 (hjälp mig, Mattias). Under en ganska lång period tog Mattias med sig sin digitalkamera ut och filmade våra meningslösa äventyr.

Storyn bakom detta klipp är att Erics kedja på cykeln hoppade av jämt och ständigt. Han klagade i säkert tre månade på att hans kedja var helt åt helvete. Jag sa åt honom några veckor innan klippet spelades in att det kunde vara "huvudlänken i kedjan som är problemet". Eric berättar ju såklart detta när han meckar med sin cykel och Mattias spelar in. Mattias tror inte sina öron och skrattar strupen av sig.

Mattias, du har nog Youtubes bästa skratt.
Fotnot innan klippet är att det finns ett annat där jag gör ett strypgrepp på Mattias. Det är uppe i säkert 10 000 visningar, vilket jag tycker är helt sjukt. Det går att hitta här


"Det é den, eh, huvudlänken..."

Plats #8
Chat Roulette Funny Piano Improvisation

OK, all hats off till denna kille som gör något kul av något fruktansvärt.

Chat Roulette är en chattjänst där man på måfå kommer i kontakt med människor. Man har webcam och ljud igång. Eller ja, man behöver ju inte ha det, men man kan. Hursomhelst. Ni kan ju bara gissa vad det är för typer som förpestar hela tjänsten...


"Making hands with your hearts and hearts with your hands."

Plats #7
Lasse Gjertsen - Hyperactive (Drumsolo)

En norsk kille i sitt pojkrum, hans cam-corder och lite klippning ger oss detta klipp. Det är enkelt, roligt och kreativt. Precis vad Youtube handlar om.



Plats #6
Technoviking

Jag tror det är här alla fenomen börjar dyka upp, i mitten av listan. Technoviking är knappast ett undantag. Han är ju bara så stenhård när han dansar. Vem sa att vita män inte kunde dansa? Kolla på honom, för fan! Han tar inte skit från någon. Vattenflaskor tar han, och små lappar som han river sönder utan att titta på.

Ett plus är musiken och bruden med blå peruk.
Tyskar... De kan.



Plats #5
Laddergoat

Detta är det nyaste klippet jag upptäckt. Jag lovade mig själv att inte se klippet innan jag skrev om det. Och mycket riktigt skriver jag om det nu. Jag måste bara motivera platsen innan jag ser på det. Herregud.

Okej, såhär är det. Gänget bakom denna filmen streamar live på en hemsida när de spelar TV- och datorspel. Detta klippet kommer från en av de sessionerna när svensken Dopefish spelade Call Of Juarez: Bound In Blood. Situationen är något bisarr och jag förstår precis varför han börjar skratta åt en get som klättrar upp för en stege i spelet. Jag kan verkligen sätta mig in i allting. Han har säkert spelat i fem-sex timmar i streck, är trött i huvudet och ögonen. Plötsligt får han se detta.

Alltså, jag är så enkel att roa att jag kan sitta för mig själv och skratta med honom. Here it goes again.

PS. Älskar hur han reflekterar kring hur sjuk den där geten var i resten av klippet.


"Ah, my stomach..."

Plats #4
Chimpanzee On A Segway

Japaner. Japaner. Japaner. De är bara helt sjuka i huvudet. De lär en chimpans köra segway och det är så sött att jag nästan dör. Jag förlåter dem att de klär på den fula kläder och jag förlåter deras dåliga ljudeffekter.

Jag kom på en sak. Om man förmodar att man såg en chimpans på en segway på riktigt, hur många hade trott en när man berättade det?

Här har vi beviset att de faktiskt kan åka segway.



Plats #3
Rick Roll

Alla har varit med om det. Till och med MTV Europe Music Awards har varit med om det.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det var hösten 2008 som Rick Astley blev nominerad till "Best Act Ever". Allting var till Anons förtjänst. Vi är alla skyldiga Anon ett tack ibland. Denna gången lyckades de nästan hela vägen. MTV förstod ju förstås vad som höll på att hända när de fick in säkert en miljard röster till Rick Astley. De tillkännagav att det var "The Best Act Ever", men de spelade aldrig låten och Rick Astley fick aldrig komma och hämta sitt pris. Faktum är att han ville ta avstånd från priset.

Hursomhelst är detta en klassiker. Nu är det min tur att Rick Rolla er.



Plats #2
Trolololo-mannen

Okej, jag måste bara reda ut en sak här. Trolololo-gubben, eller Eduard Gil som han egentligen heter, är bara lättad och glad att han äntligen får komma hem. Jag tycker att låten uttrycker den känslan perfekt, hur det känns att komma hem efter en lång resa, krig eller att slippa sakna.

Sen är det ju en annan femma hur bra låten, rent musikaliskt. Men ärligt talat, det spelar ingen roll. Alla älskar Eduard Gil!


"Yohohohoho!"

Plats #1
Förvirrad Afrikan

Detta klippet är bara helt sjukt, på många sätt. Så jävla oprofessionellt, vrickat och random. Reportern suger dessutom. Vem fan ställer en fråga om någons favoritmat efter ett helt inslag om Bingolotto? Och hur fan tänker afrikanen när han tänker? Kommunikationsproblem, does not compute.

Nä, ni får bara se det. Biggest WTF-moment ever. Och så lite ris.

1 kommentarer:

Måns Gullberg sa...

Helt jävla epic piano improv! :D