Veckans musiktips: Ween

God afton, kära damer och herrar. Jag vet inte varför jag skapade detta inlägget, det verkade passa in just idag.

Ween är ett band från USA. Vet inte vilken stad, men det spelar kanske inte så stor roll. I allmänhet håller jag inte koll på varifrån artister och band kommer ifrån. Fick till exempel reda på att Neil Young kom från Kanada för några veckor sedan. Skämmigt. Men visst är väl Bon Jovi från Irland och visst är Björk från Grönland?

Ween spelar... Ja, vad fan spelar de? Halvseriös musik, mest en massa trams. Man skulle kunna likna dem vid svenska Onkel Kånkel, fast mindre groteska och något mer genomtänkta.

Ween är en duo. Den består av två killar.

Ween har nog aldrig spelat i Sverige. Om ens Europa överhuvudtaget.

Ween har en konstig plats i mitt hjärta. Det finns en låt som heter Pollo Asado. Den handlar mer eller mindre om en kille som beställer tacos i fyra minuter. Framåt slutet beställer han fel. "With some extra polio please... You dick-faced motherfucker. Aight... next... Hehehe... You son of a bitch." Jag fnissar alltid med. Pollo Asado finns tyvärr inte på Spotify.

Weens kanske mest berömda låtar är "Mister, Would You Please Help My Pony?", "Voodo Lady", "Ocean Man" och "Waving My Dick In The Wind". Dessa är inte mina favoriter.

Weens bästa låtar, enligt mig, är de mer okända och inte alls särskilt seriösa låtarna. "Mushroom Festival In Hell" är jävligt bra och skränig och ful. Deras skitdåliga och ganska tråkiga satir på gospel "Up On The Hill" är klockren. "Don't Laugh (I Love You)" är egentligen bäst. Efter "Bananas and Blow", den är också skitbra. "H.I.V. Song" är ganska bra också. Många låtar är ganska bra också.

Ween, bandnamnet, påminner om Wimans, tv-programmet.

Ween har återkommande gånger varit inslag i några av K.C:s seriestrips. Just nu orkar jag inte hitta dem, men de finns. K.C. är rätt awesome, by the way.

Ween finns på spotify. Detta är Chocolate And Cheese och innehåller de flesta av deras mest kända låtar.

Ween ser ut såhär, för den som är intresserad.


Ween - Nu kan ni allt om dem.

3 kommentarer:

Malte sa...

jag hörde dem första gången på en platta jag fick när jag var 8 bast. Plattan hette Chef Aid: The South Park Album, och låten hette Homo Rainbow. Den är asbra.

Anonym sa...

björk är ifrån island! :)

Per sa...

Till Malte: Fantastisk låt, det också. Har för mig att det finns en tråkig video till den på youtube där Bush innehar huvudrollen.

Anonym: Det var som fan.