Kompositör

Går det att komponera ett stycke text? Kan man sätta tecken för repetition i en text? Är dikter verkligen en slags komposition av ord och bokstäver? Finns det outron, intron, stick, refränger, verser och solon i texter?

Kan man skriva en text utifrån musikaliska termer?

Kan jag prova?
Är jag en kompositör eller bara någon som pysslar med ordkomposition som hobby?

Alla intron i text brukar alltid börja med "Det var en gång..." och sluta med "...och så levde de lyckliga i alla sina dagar."

Och verserna? Är det som kapitel i boken? Rimmar de, rimmar de inte? Går de ihop, går de isär? Svarar de på en fråga eller ställer de en? Är vers ett som vers två och tre och fyra och fem?

Refränger. För att inte snacka om refränger. Dessa refränger som alltid går likadant. Som en upprepning av något nytt. Refränger, en repetition. In med repetitionstecknet.

Och verserna? Har jag kommit underfund med vad de fyller för funktion för en text och ett musikstycke? Ska jag förstärka eller försvaga en känsla här? Svara på en av frågorna, kanske? Denna rimmar inte i alla fall.

Refränger. För att inte snacka om refränger. Dessa refränger som alltid går likadant. Som en upprepning av självaste låten, om och om igen. Ett budskap ska fram, kan man tänka sig.

Sticket då?
Vad håller jag på med?

Refränger. För att inte tala om refränger. Dessa jävla refränger, som en deja vu av vad som en gång var något nytt. Deja vu, deja vu.

Vad kommer nu? Outro? Eller är detta ännu ett stick? Vart sticker man in sticket? Rabalder. Yeah yeah yeah, och så vidare. Kanske som Led Zeppelin... BABY BABY BABY BABY BABY OH YEAH YEAH BABY!

Jag fortsätter leva rastlös i mitt skrivande. En start på något nytt, ett slut på något gammalt.

En ny era.

0 kommentarer: