Filmscener jag gillar

Har tänkt visa filmscener jag gillar ett bra tag nu. Däremot har jag inte tänkt vilka jag vill visa. Skitsamma, vi bara kör.

1. Tårtätarscenen i Matilda
Herregud. Detta måste vara en av filmhistoriens mest obehagliga scener. Rektorn tvingar en elev att äta en hel tårta och sedan slå fatet i huvudet på honom! För er som inte sett filmen rekommenderar jag den starkt. Det må vara en barnfilm, men då och då är den väldigt allvarlig. Baserad på Roald Dahls barnbok med samma namn. Andra av Dahls böcker som blivit filmatiserade är Häxor, Kalle och Chokladfabriken och Den Fantastiska Räven.

Jag ger er scenen och en jävligt svinig rektor.



Bonus:
Rektorn använder en tjej som släggkastning.


2. Four Rooms, scenerna ur sista delen.
Denna filmen är lite av ett förbisett mästerverk. Filmen är uppdelad i fyra delar som regisserats av fyra olika regissörer. Sista delen är regisserad av självaste Tarantino, där han även skådespelar. Hela filmen utspelar sig på ett hotell en nyårsafton. En piccolo, spelad av Timothy Roth, tvingas jobba denna kväll och en del bisarra scenarion utspelas. Bl.a. tvingas han barnvakta ett par snorungar vars föräldrar är ute och partajar. Och tro mig, de är riktiga jävla snorungar.

Nåväl. Jag låter faktiskt denna del av filmen tala för sig själv, den utvecklas fullkomligt skruvat, precis som resten av filmen. Enjoy!
(Den är ungefär 20 min lång, men så värd att se.)

EDIT: Youtube är skit. Öppna länkarna i nya flikar eller något.

Del 1
Del 2
Del 3


3. Blade Runner - "All those moments will be lost in time. Like tears... In rain."
Han är en robot med hjärta. Jag får gåshud varje gång. Rutger Hauers skådespel i denna filmen är rakt igenom fantastisk. Harrison Fords också, för den delen.

Alltså... Jag är fullkomligt mållös.



4. High Fidelity - The Monday Tape
Jag så känner för John Cusacks rollkaraktär. Ibland behöver man musik som går att ignorera, som bara finns där i bakgrunden. Och tro mig... "I'm walking on sunshine" är inte det mest optimala att ha i bakgrunden. Dessutom älskar jag vilket rövhål Jack Black spelar i filmen.



5. Dirty Harry - "We want a car, delivered right out there in front".
Han ger bilen till dem och skjuter en av rånarna i röven. Vad mer kan jag säga?



6. Le Dernier Combat
En av Luc Bessons första filmer. Det finns bara två repliker i hela filmen. Låter kanske sjukt tråkigt, men han lyckas ändå fängsla en. Det var ett tag sedan jag såg den, borde se den på lovet om jag får tid över. Om någon av er vill vara med och se den är det bara att säga till!

0 kommentarer: