Udda sporter

Jag är inte mycket till sportkille. Faktum är att jag hatar de flesta sporter, men vissa går inte för mig att ogilla. Då och då går det att komma på mig att titta på udda sporter på teven eller youtube. När jag tittar på dessa är jag helt fast, det blir väldigt svårt att låta bli, liksom.

Jag hade därför tänkt tillägna ett inlägg om udda sporter och förklara lite om dem så gott det går, utan wikipedia. Let's go.

Snooker
Snooker är ett slags biljardspel där man skjuter en vit boll på färgade bollar. Man måste ju såklart slå i bollarna i små hål som finns i hörnen och på långsidorna av det kvadratiska bordet. Reglerna är ganska simpla. Man måste slå i varannan röd, varannan färgad boll i ett av hålen för att få poäng. Röd boll är värd ett poäng, de färgade från två till sju poäng. Och ja, sen finns det en massa andra regler som jag inte orkar förklara.

Hursomhelst, det är ganska mysigt att sitta med en kopp te och titta på VM tillsammans med farsan. Ronnie "The Rocket" 'O Sullivan är helt klart bäst och innehar världsrekordet i snabbaste "full break" (full poäng på ett set). Säger er säkert inte ett smack, men för mig säger det en hel del.



Sumobrottning.
Kanske inte världens mest udda sport. Möjligen en av världens mest bisarra sporter. Två tjocka män i en ring som brottas. Grejen är att jag fastnade oftast framför det när vi hade eurosport hemma. Jag minns att det var sjukt spännande varje gång det var match. Förövrigt brukar publiken visa sitt missnöje genom att kasta sina sittdynor mot ringen. Väldigt udda är att en av de bästa sumobrottarna genom tiderna är från Mongoliet (!).
Här kommer han, Asashoryo:


Aussie Rules Football/Australian Football
Jag kan inte så mycket om sporten. Det är en bollsport, en slags blandning mellan rugby och fotboll, som spelas i australien. Den spelas tydligen på en oval plan och kan bli väldigt våldsam då och då. Har aldrig någonsin sett en match, vilket inte är så konstigt eftersom den inte sänds någonstans i Sverige. Måste dock säga att jag blir sjukt sugen efter detta klippet:


Tour De France
Jag har en thing för cykelsporter, som vissa kanske vet. Tour De France är en favorit på sommaren. Om det regnar ute ser jag hela etapper och ibland blir det faktiskt riktigt spännande. Absolut mysigast är att höra kommentatorerna berätta om de olika landmärkena som cyklisterna åker förbi. Man upplever nästan en egen liten Tour De France i tv-soffan när man får veta om olika slott, städer, byar och landskap.

Ibland händer helt otippade saker på etapperna, t.ex. hästar som hoppar ur sina hagar och springer med klungan av cyklister, människor utklädda till fåniga saker - djävular, Borat Zagdiyev i mankinis och galna holländare i morotsförklädnader - och då och då blir folk påkörda av antingen cyklisterna själva eller av en kameramotorcykel. Vad som helst kan hända i på Frankrikes vägar under Juli månad.



Jag måste säga att jag är mäkta imponerad och fascinerad av cyklisternas fysik och uthållighet. Jag förstår mig inte på hur de orkar cykla bland bergen i ur och skur i flera mil om dagen. Närmre 25 mil om dagen, för att vara exakt, vilka de avverkar på ca 5-6 timmar. Tävlingen pågår i ungefär en månad och de får få dagar att vila på. Jag blir mållös av bara tanken.

Kuriosa som kan vara kul att veta är att Freddie Mercury, sångare i Queen, inspirerades att skriva låten "Bicycle" när han såg Tour De France-cyklisterna köra förbi hans hotell.
I ett annat musiksammanhang skrev Kraftwerk en signaturmelodi i Tour De France's ära.
Den går att hitta här och är jävligt bra.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Ang Aussie Rules så finns klubbar i ett flertal orter i Sverige, bla Malmö och Helsingborg.. www.aflsweden.se